ERASMUS+ projekt száma és címe:

2017-1-HU01-KA102-035354

A Kaposvári Zichy Mihály Iparművészeti Szakgimnázium diákjai külföldi szakmai gyakorlaton

(rövidített címe: Zichy-s diákok külföldi szakmai gyakorlaton)

2017/2018-as tanév

 

A 2017-2018-as iskolai év őszi és tavaszi félévében iskolánk Bécsbe és Milánóba pályázott sikerrel az ERASMUS+ program keretén belül. A projekt folyamán 15-15 tanuló és 2-2 kísérő tanár töltött 3-3 hetet Bécsben, 2017 november végétől-december első feléig és Milánóban, 2018 márciusában.

A diákok iskolánkban 4+1 éves művészeti szakgimnáziumi képzési rendszerben grafikus, mozgókép-és animációkészítő, divat- és stílustervező, textilműves, valamint dekoratőr szakon 10. és 11. évfolyamos tanulók. Számukra kínált a program szakmai gyakorlati lehetőséget különböző, a szakmájuknak megfelelő tevékenységet folytató cégeknél. Iskolánk ezzel a projekttel kettős célt tűzött maga elé: egyrészt, a magyarországi képzési rendszertől teljes mértékben eltérő szakmai tapasztalatszerzési lehetőség biztosítása a résztvevő tanulóknak, másrészt, olyan élő idegen nyelvi és kulturális környezet megteremtése, melyet tanórai körülmények között szintén nem áll módunkban biztosítani.

Összességében elmondható, hogy mindkét célt sikerült részben vagy egészében megvalósítani, így a projekt egyértelműen sikeresen zárult.

Iskolánk a 2017/2018-as tanévben két új célországgal és fogadó partnerekkel vette fel a kapcsolatot. A kapcsolatok megteremtésében és a projekt koordinálásában az 1CEBA (First Central European Benefit Association) és az ETEN (European Training and Education Network) munkatársai segítették munkánkat és a szervezési feladatok lebonyolításának nagy részét is nekik köszönhetjük.

Sikerült Ausztriában (Bécsben) és Olaszországban (Milánóban) olyan partnereket találnunk, akik diákjaink számára minőségi szakmai gyakorlatot tudnak biztosítani vállalati közegben. Ausztriában az Austraining koordinációs irodával együtt működve tudtunk gyakorlati képző helyeket találni diákjaink számára. Olaszországban a munkahelyek biztosítását az Evolvo koordinátorai segítették, akik a kiutazó tanulóinknak szabadidős programokról is gondoskodtak, és ez ugyanúgy érvényes volt az Austraning esetében is.

Nagy lépésnek gondoljuk, hogy diákjaink két nyugat-európai országban próbálhatták ki magukat három hetes szakmai gyakorlat kereti között.

Lehetőségük volt a helyi tantervünk létjogosultságát és a külföldi piac elvárásait összehasonlítani egy nemzetközi mobilitási program keretében.

Az osztrák gyakorlaton információt gyűjtöttünk, hogy milyen új tendenciák és technikai háttér szükséges a grafikai és animációs feladataink korszerűbbé tételéhez, de ugyanakkor megerősítést is kaptunk, hogy a manualitáson és a kreatív tervezésen alapuló oktatási rendszerünk Közép-Európa területéről is versenyképes és nagyon magas színvonalat képvisel.

Az olasz gyakorlaton is fontos szakmai kitekintést tehettünk, hiszen Milánó a design és a divat egyik fővárosa, ezáltal tanulóink rengeteg inspirációval és élménnyel gazdagodhattak a három hét alatt.

Úgy gondoljuk, hogy a program nem csak a kiutazó diákokra volt motiváló hatással, hanem az itthon maradó tanárokra és diákokra is. Egy ilyen esemény mindig felpezsdíti az életet egy oktatási intézményben.

A szóban forgó kreatív szakmákban az újdonságokra nyitottság és a folyamatos fejlődés és megújulás szándéka nagyon fontos motivációs tényező.

A diákok nyelvtanulási hajlandóságát és kommunikációs képességeiket is növelte a mobilitási program.

Az utazás, a szállás és az étkezések megszervezése és lebonyolítása is a fogadó koordinációs irodák, az Austrainig (Bécs) és az Evolvo (Milánó) segítségével történtek. Lefoglalták számunkra a szálláshelyeket már a projekt kezdetekor, megvették előre a helyi közlekedési bérleteket és javaslatot tettek az étkezések megrendelésének helyére is. A szálláshelyek ifjúsági szállók, hostelek voltak, ahol nagyon jó körülmények között lakhattak diákjaink és a kísérőtanáraik is.

A reggeli a szálláson volt, az ebédet a reggeli után vehették át (előre csomagolt ebéd, amely szendvicsből, gyümölcsből és üdítőitalból állt), majd munka után a szállás menzáján fogyaszthatták el meleg vacsorájukat (Bécs), vagy egy helyi, kisebb étteremben vacsoráztak együtt (Milánó).

Minden fogadó cégnél volt a diákoknak egy mentoruk, akihez bármilyen szakmai vagy szervezési problémával fordulhattak. A kísérő tanár az első héten (illetve amíg a biztonságos helyismeretük ki nem alakult) a diákokat a munkahelyükre kísérte.

Ezen kívül termesztésen minden nap együtt étkezett (reggelizett és vacsorázott) a csoport, itt volt lehetőség a napi eseményeket megbeszélni, feldolgozni, illetve a kísérőtanárok minden héten meglátogatták legalább egyszer a fogadó cégeket, beszéltek a gyakorlaton résztvevő tanulókkal és a mentorral is.

Diákjaink részvételét elsősorban a fogadó partner által biztosított munkahelyek és az azokat vezető munkáltatók, mentorok motiválták. Bécsben a mozgókép-és animációkészítő szakos tanulók esetében a CoSpace nonprofit szervezet nagyon jó munkahelynek bizonyult és mentorukkal Jean Marteauval szoros munkakapcsolatot alakítottak ki. A grafikus tanulóink három különböző munkahelyen három nagyon eltérő mentalitással és munkamorállal találkozhattak.

A grafikus tanulók közül ketten egy szakmai szempontból is nagyon jó helyen dolgozhattak, Gerhard Dickbauer-nál, ahol munkaadójuk folyamatosan figyelt rájuk és testhezálló gyakorlati munkát biztosított számukra. Tanulóink szakmai felkészültségét nagyon jónak ítélték meg a bécsi munkáltatók. A szakmai idegen nyelv alkalmazásáról sajnos már nem minden esetben volt jó tapasztalatunk, de a német és angol nyelv használatát is gyakorolhatták tanulóink.

A Milánóban gyakorlatukat teljesítő tanulók is különböző kihívásokkal találták szembe magukat. A divat olaszországi fellegvára rengeteg izgalmas inspirációt és élményt tartogatott diákjaink számára. Valós munkahelyi környezetben ismerkedhettek meg a jelmezvarrássál, a ruha, öltözék kiegészítő és a táskatervezéssel. A dekoratőrök grafikai ismereteiket felidézve készítettek logókat is és fényképeztek ékszereket, de egyszerűbb belső és külső téri dekorációs munkákat is rájuk bíztak, mint például fából készült dekorációs elemek csiszolása, elhelyezése és belső terek díszítő kifestése is színesítették szakmai repertoárjukat.

A bécsi projekt résztvevői:

Dörfler Enikő, Farkas Viktória, Gábori Krisztina, Gubián Kitti a 10. évfolyam grafikus tanulói. Czár Vivien, Németh Boglárka, Takács Tamara és Tóthi Petra a 11. évfolyamon tanulnak grafikusnak. Bukovics Kata, Fundák Evelin 10. évfolyamos mozgókép-és animációkészítő szakos tanulók. A 11. évfolyamból Ekkert Lili, Fenyvesi Katalin, Simon Nóra és Wéber Veronika képviselték az animációsokat.

Krista Noémi 12. évfolyamos mozgókép-és animációkészítő szakos tanuló volt még a bécsi csapat tagja. Bécsben 15 leány vett részt a mobilitásban. A bécsi csapat kísérőtanárai Drahosné Józsa Bernadett angol-német szakos tanár és Mojzer Tamás az animáció szak szakvezető tanára és művészeti igazgatóhelyettes voltak.

A milánói projekt résztvevői:

Andi Liza, Darvas Bence, Pomázi Viktória és Söllei Péter 11. évfolyamos dekoratőr tanulók. Horváth Izabel és Szakács Hédi 10. évfolyamos dekoratőr tanulók.

Bogdán Annabella, Csizmadia Ivett, Inger Adél, Kollár Vivien, Kovács Dorina és Szekeres Atina 11. évfolyamos divat- és stílustervező szakos tanulók, Ivanov Petra és Szennai Barbara 10. évfolyamos divat- és stílustervező szakos tanulók, valamint Lóki Orsolya 10. évfolyamos textilműves diák. A Milánóba kiutazó 15 tanulóból 13 fő leány és 2 tanuló fiú volt. A milánói csapatot Bodnár-Horváth Beatrix textilművész-tanár valamint Czeider Ádám angol-történelem szakos tanár segítette az olaszországi kint tartózkodás alatt.

Mindkét mobilitási projekt esetében kaptak a tanulók egy tanúsítványt a fogadó szervezet koordinátorától, amely formálisan igazolta a kint végzett tevékenységüket.

A teljes külföldi szakmai gyakorlatról a fogadó szervezetek segítségével Europass bizonyítvány-igazolás is készült, amelyet a projekt végén megkapnak a diákjaink.

A tanulók szakmai fejlődését érdemjeggyel értékeltük a mobilitás után, mely bekerült az évközi jegyek közé, és a háromhetes gyakorlattal teljesítették a kötelező összefüggő szakmai gyakorlat követelményeit is, ezért nem kell már részt venniük a kötelező nyári gyakorlaton. Idegen nyelvi fejlődésüket a mobilitás előtt és után is megmértük OLS tesztek segítségével.

A szaknyelvi és szakmai kompetenciák is fejlődtek a diákok nagy többségénél, és a kint tanult csoportos és önálló tevékenységek is megerősítették őket ebben. Magabiztosabbá váltak, és önállóságra törekvésük is megerősítést nyert a külföldi tájékozódás és tömegközlekedés használata által.

A fogadó partnerek esetében, de leginkább a külföldi munkáltatók esetében is elismerést szerzett a magyar munkaerő hasznossága és maximalitásra törekvése, amelyet többször is dicsértek vendéglátóink. Helyi szinten a művészeti szakgimnáziumi képzés népszerűsítése is megtörténik a mobilitási projekt által, amelynek már jól látható vonzata a 2018-2019-es beiskolázásunk megerősödése és a hozzánk jelentkező tanulók növekvő létszáma.

Élő bemutatóval is elértük elsősorban iskolánk tanulóit, 2018. június 12-én délután kísérőtanáraink és a mobilitásban résztvevő tanulóink tartottak élménybeszámolót és projekt bemutatót, ahol a projektben résztvevők mellett, más évfolyamok és szakok tanulói, tanár kollégáink, a fenntartó tankerület munkatársai és külsős kollégák is jelen voltak. A projekt bemutatóról és annak tanulságairól a helyi sajtó (Somogyi Hírlap) is beszámolt.

cikk linkje:
https://www.sonline.hu/kozelet/helyi-kozelet/kulfoldon-szereztek-ertekes-tapasztalatot-a-diakok-1089674/

A projektzáró rendezvényen bemutatott prezentációkat hozzáférhetővé tettük honlapunkon és az alábbi linkekre kattintva meg lehet tekinteni:

ERASMUS+_BÉCS_prezentáció.pdf

ERASMUS+_Milánó_prezentáció.pdf

Bécs-ERASMUS+_Krista Noémi_prezentáció.pdf